- blogt over haar ICT-uitprobeersels in het onderwijs -

vrijdag 4 februari 2011

PowerPoint in puin en elfen

taalquiz[1]

Vandaag heb ik kinderen in PowerPoint moeilijke-woorden- elfen laten typen, met wat taalwoorden die we toch nog moesten herhalen. Meer informatie over elfen vind je hier. De resultaten waren erg leuk, het viel me mee hoe snel ze het oppikten (zowel het gebruik van PowerPoint als het maken van de elfen). Voor het typen in PowerPoint had ik een instructiekaart gemaakt, die na het eerste gebruik toch niet helemaal handig ingedeeld bleek. Daar ga ik binnenkort nog eens mee aan de slag....
Het viel me op dat Powerpoint er op de meeste leerlingcomputers verschrikkelijk rommelig uitzag. Hoe ze het voor elkaar gekregen hebben weet ik niet, maar de menubalk was in sommige gevallen verdwenen, en er waren allerlei belangrijke menuknoppen weggetoverd.... Héél knap van ze. Gelukkig vond ik hier hoe ik dat weer op kon lossen.
En waarom die elfen persé in Powerpoint moesten? Omdat ik (ik bedoel de kinderen) dan kon instellen dat het eerste woord van het elfje (het moeilijke woord) later verscheen dan de rest van het elfje. De klas kon dan in een soort quiz raden over welk woord het elfje ging.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten