Op mijn school moeten we elk jaar een POP maken. Je kiest een SMART-geformuleerd doel dat je dat jaar binnen je eigen onderwijs gaat verbeteren. SMART staat voor Specifiek - Meetbaar - Acceptabel - Realistisch - Tijdsgebonden. Mijn doel van dit jaar heeft te maken met het verbeteren van mijn woordenschatonderwijs, toch geen overbodige luxe op onze binnenstadschool. Daarvoor ben ik nu het boek 'Met woorden in de weer' aan het doorspitten en ben ik aan het broeden op allerlei leuke lessen en manieren om mijn woordenschatonderwijs te verbeteren. Ik heb al veel gehad aan de WoordenWiki: http://woorden.wiki.kennisnet.nl/Hoofdpagina
Om de taalwoorden in te oefenen (te consolideren) heb ik een soort bordspel gemaakt in de Notebook-software van mijn SmartBoard. Ik speel het spel met 6 groepjes tegen elkaar - de kleuren aan de linkerkant. Één kind van het groepje 'gooit' met de dobbelsteen en verplaatst de ster. Daarna klikt hij/zij aan de rechterkant op de kleur waar de ster op uitkwam. Er zijn 5 verschillende spelletjes. Ik speel de spelletjes met de taalwoorden uit de methode, uit het hoofdstuk dat op dat moment behandeld wordt. Het spel is dus voor elke methode toepasbaar, vanaf half groep 3 (ze moeten wel een beetje kunnen schrijven). De spelletjes:
- woordspin maken met een gegeven woord, de twee groepjes met de meeste goede woorden krijgen een punt,
- Maak een zin met een gegeven woord, als het woord goed gebruikt is in een zin waar de betekenis uit af te leiden valt krijgt het groepje een punt.
- Lees een omschrijving van het woord, bijvoorbeeld uit een woordenboek. De groepjes die het goede woord raden krijgen een punt.
- Beeld het woord uit. Groepje het goed geraden? Punt erbij.
- Teken het woord. Goed? Punt erbij.
Bij alle spelletjes mogen alle groepjes meeraden en kunnen dus punten verdienen. Ze schrijven hun antwoord op een klein whiteboardje of op een blaadje. De kinderen mogen spieken op de woordmuur. Het zijn tenslotte spelletjes om de woorden in te oefenen, niet om te toetsen.
Als de groepjes er een punt bij hebben kan het getal onderaan in de 'lijst' gesleept worden naar het vak achter de kleur van het groepje. Wanneer het spel voorbij kun je zelf bepalenl, bijvoorbeeld aan het eind van de les, of wanneer het eerste groepje 10 punten heeft gehaald. Ik doe het laatste en speel het de hele week door als ik even tijd over heb. De kinderen vinden het erg leuk om te spelen!
Spel downloaden?
http://rapidshare.com/files/445370903/Taalspel.notebook
Vragen? Opmerkingen? Aanvullingen? Reageer!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten